tirsdag den 8. maj 2012

Fra kampagne til et helt måltid

Kampagnen  "stop spild af mad" er en meget prisværdig kampagne. 
Derfor forsøger jeg for øjeblikket at bruge det, som et af de parametre jeg laver mad efter.
Jeg synes altid, jeg har forsøgt at være opmærksom på at bruge rester, men alligevel ryger der nogen gange for meget ud, så nu MÅ jeg ikke lave mad af nyt, uden også at bruge de rester der er i køleskabet.

For et par dag siden fik jeg til egen (selv) tilfredshed brygget et helt måltid sammen.
Alt det underneden der er markeret med fed, er enten en rest eller noget der bare SKULLE bruges indenfor relativ kort tid....

1) En lidt twistet tortilla española:
1½ broccoli-stængel skæres i små stykker og sauteres på panden med løg, hvidløg og to halve peberfrugter (en grøn og en gul). Resten af de kogte broccoli fra i går, laves til bitte små buketter og sauterer med et par minutter. 3-4 æg piskes godt og saltes/pebres. Hældes over grønsagerne og står for svag varme indtil æggemassen er fast. Lige inden den er færdig lægges et par lidt overmodne tomater i skiver henover og der høvles med en passende fast ost.

2) Salate
fire små rødbeder og ditto gulerødder + en enkel persillerod rives og blandes med lidt stegte solsikkefrø og citronsaft, salt og peber.

3) Fyldstof:
En rest af kikærter ristes på panden med olie, hvidløg og garam masala blanding. Det skulle kun have været spidskommen - men det havde jeg ikke...

4) Tilbehør:
Et par tørre skiver sandwichbrød dekoreres med passende mængder ost og røget paprika og varmes i ovnen til osten er smeltet.

Det smagte helt fint til mine smagsløg. Men Junior giver mig nu hverken kokkehatte eller ros for at gøre mig anstrengelser for at redde kloden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar