lørdag den 12. maj 2012

Gode råd er dyre, hvis man ikke bager dem selv!!



Jeg kommer fra Sønderjylland, og jeg kan stadig huske min farmors tynde og sprøde "Gode Råd" - eller som det udtales på sønderjydsk: "Gue Raj". Det særlige var deres sprødhed og det fine mønster kagerne havde.
Hver gård havde sit eget Gode Råd- jern, hvor man stegte disse store tynde småkager (!) til festlige lejligheder.
For et par år siden forærede min far mig et elektrisk jern, som kan det sammen. Jeg har efterspurgt min farmors jern, men det har vist forputtet sig på et ukendt pulterkammer eller er blevet smeltet om..

Opskriften er:
200g smør
200g mel
100g kartoffelmel
200g sukker
4-5 æg
2 tsk vaniljesukker

Alt blandes og bages på jernet...

Kagerne spredes ud til de er kolde - det er fristende at lægge dem i en "rasmus-klump-pandekage stak" men så bliver de slatne. De kan også i varm tilstand lægges over en kop, eller en kagerulle, så de kan serveres i sjove forme. Datteren forsøgte sig med at forme dem til vafler - altså til isvafel-vafler, men det gik ikke helt at få dem i keglefacon....
Men lige om lidt, vil vi have dem til den Kondenserede blåbær-brombæris.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar