torsdag den 5. april 2012

Citroner er sure og gule - men det er kyllinger ikke!

Ved juletid havde jeg forsøgt mig med at lave saltede citroner. (opskrift)
Jeg fik besøg der fortjente forkælelse, så jeg tog en Hopballe kylling op af fyseren i god tid ( Køb din kylling på nettet).
Kyllingen blev skåret op i ryggen og banket lidt flad, så den kunne ligge godt udbredt på en bagerist.
Jeg blendede persille, 1 halv citron, olie, salt og peber og masserede det godt ind i kyllingen.

I en bradepande lagde jeg kartofler i kvarte, 3 fennikel i kvarte, 2 courgetter skåret i skiver, 2 af de saltede citroner i kvarte og hældte godt med olie over og krydrede med salt og peber.

Risten med kyllingen kom henover bradepanden og ind i ovenen ved 200 grader i en times tid.
Vi fik brød og en ærtepure til.
Jeg glemte desværre at tage et billede af retten. Alle i selskabet syntes det smagte godt, men det var vist mest mig, der også syntes at selve citronerne var værd at spise: syrlige og bitre, men også anderledes end almindelige citroner.
En anden gang tror jeg, jeg fjerne citron kødet og kun lægger skallen ved - eller blender skallen, så man får små bidder i munden istedet for en kvart skal!....
Jeg vil bestemt forsøge mig med at lave et par retter fra det nordafrikanske køkken, hvor disse citroner stammer fra. fx en Linseret kunne være interessant at prøve.

Jeg har en fornemmelse af at disse saltede citroner udover den syrlige og den salte smag, også har umami. Jeg har fundet et par artikler der hævder det samme (saltede citroner og umami) men det gør det jo ikke nødvendigvis rigtigt. Er der nogen der ved noget?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar