lørdag den 14. april 2012

Gavstrik - nå nej Gastrik

Jeg stødte på ordet Gastrik i en kogebog, jeg lige havde lånt på biblioteket:"Ny nordisk Hverdagsmad".
Et Meyer-projekt, der går ud på at lave mad af danske/nordiske råvarer...
Spise mere grønt, mindre kød osv.. se evt. mere om projektet her

Men i dag var det altså ordet Gastrik der triggede mig:
Efter lidt googling gik det op for mig, at det jo nærmest er et must, at have/lave sådan en.
Jeg sendt ikke ilbud over nettet for fremskaffe Ga(v)strikken, da jeg er for meget jyde til at give 80 kr. for 250 g. Meyers Gastrik. Istedet tog jeg:

Lige dele sukker og eddike (dog ikke lagereddike).
Jeg har lavet en portion af 3 dl. sukker, 1 dl sherryeddike og 2 dl. æblecidereddike.

Sukkeret karameliseret - som til brune kartofler i en gryde. Hold godt øje med sukkeret. Lige pludselig bliver det mørkt og jo mørkere det bliver, jo mere bitter smag får den færdige Gastrik.

Når sukkeret er karmeliseret hælder du eddiken på. Du skal ikke blive bekymret over at sukkeret stivner, sæt gryden på middelvarme indtil sukkeret er opløst. Lad det simre videre indtil det bliver sirupsagtig. Pas på du ikke koger den for meget ind, så er den ikke til at få ud af flasken.

Jeg har hældt den på en fin tysk ølflaske - men flere steder anbefales en blød plastikflaske, så man kan trykke det ud....


Gastrik'en bruges som smagsgiver i supper og saucer. En sted står også at det bruges til fx at pensle på en kylling eller steg....

Jeg glæder mig til at bruge den. I morgen vil jeg lave en opskrift fra ovennævnte bog, hvor Gastrik indgår. 
Det er en opskrift på: Kylling i Bouillon med korn og skvalderkål...
- så kan skvalderkålen, der ellers er på vej ind til naboen, også få lov til at gøre lidt nytte.

Gastrik er fransk - det skulle også hedde Agrodolce på italiensk, og måske er det middelhavets svar på den asiatiske fiskesauce.... Et par dråber umami gør underværker på rette tid og sted...



Ingen kommentarer:

Send en kommentar