søndag den 1. april 2012

Habitas - en spansk bønnesalat.

Jeg har lige været i Barcelona. Flere gange stødte jeg på en salat med små bønner og små stykker ristede jamón serrano (lufttørret spansk skinke). Bønnerne som jeg i første omgang troede var en slags meget små tørrede bønner, viste sig at være bønner fra (tror jeg) valske bønner. De findes kun på dåse - eller i sæson, kan man sikkert selv bælge dem. Jeg havde købt en dåse med hjem, og i aften prøvede jeg så at lave opskriften.

Jeg hældte olien fra de små habitas, skar ca. 7 cm. chorizo i små stykker og ristede dem kort på panden, hakkede et forårsløg - inkl det grønne og skar også en grillet peberfrugt i små tern.
Alt blev blandet og smagt til med citronsaft, salt og peber.
Når man ikke lige har en sortfodet stykke skinke at ofre, så var det faktisk helt fint at anvende chorizo. Det gav smagsmæssig farve.
Originalopskriften er kun habitas og skinke, men jeg syntes det klæder salaten at få lidt farve fra peberfrugten, chorizo og forårsløget....
Nu må jeg bare finde ud af, hvor man køber habitas i Danmark....


- Bente :-D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar