søndag den 15. april 2012

Kylling m. Skvalderkål - samt lidt flueknepperi


Som lovet i går, har datteren og jeg lavet Kylling i Bouillion fra kogebogen ""Ny nordisk mad".
Opskriften er lidt modificeret: Der burde også have været 2 dl. æblemost i og jeg har tilladt mig at tilføje 1 fennikel, da den lige lå der i skuffen og skulle bruges......

Det har vi gjort:
Stegt 6 kyllingelår i rapsolie. Så snart de var gyldne puttede vi 1 finthakket løg i sammen med 2 spsk fennikelfrø. Da løgene var blevet klare, hældte vi ca. 8 dl. vand over og puttede lidt herbamare grøntsagsbouillon ved. Alt dette skulle nu koge i ca. 30 min.

Så gik vi i haven og plukkede en stor skål skvalderkål... Det burde have været 160 g - men der var kun ca det halve....De blev selvfølgelig vasket, skyllet og skåret lidt groft.

Da de 30 minutters kogetid var gået kom vi 300 g. perlebyg i, som kogte med i ca 20 minutter, hvorefter vi puttede 250 g aspargers (skåret i 2 cm stykker) og 1 fennikel (skåret i tilsvarende bidder) ned til lårene. Grønsagerne kogte med i 10 minutter inden skvalderkålen kom i lige inden serveringen.









Viola. Så er der serveret forårsgryde...
Jeg plejer at være til varme og stærke krydderier, men det her er bestemt en charmerende forårsret, hvor alle de blide danske ingredienser kommer til sin ret og smager skønt....



Lidt skvalder om kål:
Datteren spurgte nysgerrigt: "Hvorfor hedder det egentlig skvalderkål". Jeg følte mig vældig uoplyst og kastede mig over ipaden.... I første omgang gav googlingen ikke noget begavet resultat, hvorefter jeg efter lidt granskning fandt Annemette Olesens bog "Lægeplanter fortæller historie" frem af kogebogsrækkerne
Hun skriver: "'Dens navn skvalderkål fortæller, at den er blevet brugt som grønsag, idet "kål" førhen ver en fællesbetegnelse for alt spiseligt grønt, og "skvalder" betyder noget der vælder op af jorden."

Ah, tænkte jeg, kan du nu være helt rigtigt. En kilde gør jo ingen sommer, så jeg googlede igen og fandt denne artikel om Skvalderkål-navnets oprindelse... Så det lyder jo ganske troligt.
Jeg har altid hørt at skvalderkål er indført af munkene, men ifølge Den Store Danske Encyklopædi har den været her siden oldtiden - og der var munkene da så vidt jeg husker her ikke endnu!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar