mandag den 30. april 2012

Virker hver gang....


Her vil jeg præsentere opskriften på den ret, der altid redder familien en velsmagende aftensmad selv når tiden er knap og der ingen forberedelser er gjort eller tænkt..


Jeg tager:
  • 1 løg, et par hvidløg og et par cm frisk revet ingefær og sauterer på en pande. Når løgene er passende klare, putter jeg et par spsk karryblanding på der rister med et lille minuts tid. Gerne en hjemmelavet karryblandin og gerne sammen med lidt garam masala, men da retten ofte handler om hurtig bespisning, så kan en almindelig karryblanding fra Brugsen også bruges.
  • Herefter steger jeg 1 dl ris pr. person sammen med løg/karryblandingen indtil risene har taget farve, altså ikke er blevet brankede, men karryblandingen er trængt ind i risen. I går aftens var det en blanding af grødris/sushiris der kom ned i den store sauterpande - men det skyldtes mest mangel på nok basmatiris.!!
  • Når risene har taget farve putter jeg dobbelt så mange dl. vand ved, som jeg har puttet ris i... Denne gang erstattede jeg 2 dl. vand med kokosmælk - både fordi det smager dejligt, men også fordi jeg havde en rest. 
  • Der skal salt og peber i og så skynder jeg mig at skærer grønsager i tern. Der kan puttes mange forskellige grønsager i. I går puttede jeg ½ rød peberfrugt, 1 grøn peberfrugt 2/3 del courgette og 2 dl. frosne ærter i. Men det kan sagtens erstattes eller suppleres med majs, broccoli, spidskål etc...(Rodfrugter tror jeg nu aldrig jeg har eksperimenteret med i denne sammenhæng)
  • Retten simrer indtil risene er næsten møre, og så putter jeg en ordentlig portion rejer i, som koger med de sidste 3-4 minutter. 
Voila - i baggrunden af billedet ligger der lige en klat godt krydret hybenchutney fra køleskabets øverste hylde... Ikke ringe - men den opskrift kan jeg altså ikke huske lige nu. Den kommer måske engang til efteråret.

Ungerne er vilde med det og det er en ret der får alle mulige grønsager til at glide ned. 
Men det kræver selvfølgelig et basis lager af: en god karry/garam masala, gerne lidt frisk ingefær, hvidløg, ris og frosne rejer...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar