søndag den 22. april 2012

Rødmende gulerodskage + lidt løst bagværk

Det er ren nydelse at kunne sidde i solskin på terassen og arbejde og i pauser lige holde øje og gang i både kagebagning, boller og knækbrød.


En lidt rødmende gulerodskage m. æblemos
Når jeg virkelig får lyst til kage, så bager jeg tit en gulerodskage, hvor olien er erstattet med æblemos. Den bliver dejlig saftig og smager skønt - og jeg er jo typen der sagtens kan undvære noget af selv den gode olie!! Jeg er dog ikke meget for at skære fedt fra, hvis ikke velsmagen bliver bevaret.

I går tømte jeg fryseren og opdagede en hel del æblemos, der jo skal anvendes inden næste æblesæson... Og så er der jo ingen undskyldning for ikke lige at bage denne kdage



Gulerodskage med æblemos






Pisk 2 æg og 250 g. farin rigtig godt.
Riv 500 g. gulerod (idag blev det halvt gulerod og halvt rødbede -mest pga indholdet i grønsagskuffen) og put det ned til æggeblandingen sammen med 2½ dl. æblemos. 

Bland 325 g. mel med 1 tsk bagepulver, 2 tsk natron, lidt salt og så meget vaniljesukker, kanel, kardemomme og nelliker du kan lide (Jeg krydrer kraftigt til og bruger nok 3-6 tsk ialt). Jeg puttede også 1 dl kokosmel i og en håndfuld hakkede nødder + lidt tranbær der gerne ville bruges.

Bages ved 190 i 40 minutter. 


Ugens boller:
Bollerne slog jeg op i går efter min basisbrødopskrift. Jeg tager ca:
6 dl. kærnemælk
10 g. gær
600 g. ølandshvede
200 g. groft speltmel
lidt salt
1 tsk citronsaft (har jeg hørt hjælper til at styrke glutentrådene)
1 lille spsk honning.

Det får så stå natten over og idag blev de så rullet til
8 runde boller og 8 flade boller.

Så er grunden til madpakker og morgenmad de næste par dage lagt.

Hjemmelavet knækbrød:
Jeg har bare brugt en af de mange knækbrødsopskrifter på nettet: knækbrød.
Dagens afvigelse er, at jeg også lige tilføjede en dl. birkes - Egentlig fordi de lige stod ved siden af solsikkekernerne....



Ingen kommentarer:

Send en kommentar